Ikan Yang Dengar Kata (Video)

Share
Kita biasa tengok manusia train haiwan-haiwan seperti anjing, beruang dan macam-macam..tapi berlainan pula dengan yang ini, Jackie Chan, pelakon aksi stunt terkenal, berjaya melatih ikan ini untuk mengikut arahannya..tengok video di bawah:

11 comments:

touya said...

mari sini .. ala bucu bucu .... dia tak datang pun .

Ahmad Zaki said...

Assalamualaikum...

Jika haiwan dilatih dengan bahasa apa pun, hatta Bahasa Melayu, ia akan buat perkara yang sama kerana haiwan mengecam suara dan perbuatan yang dikaitan dengan getaran bunyi dari suara itu, ia tidak memahaminya sebagaimana manusia faham, tapi segalanya mungkin.., "kun fayya kun.."

Di kampung, saya juga ada membela 2 ekor ikan puyu. Boleh dikatakan setiap minggu apabila saya balik kampung, saya akan bercakap dan bertegur sapa dengan ikan itu, nak balik pun saya akan beritahu pada ikan itu.

Nak beri makan saya juga akan bercakap dan memanggil 2 ekor ikan itu. Lama kelamaan ikan2 itu dah mengecam suara saya dan dapat bezakan jika ada orang lain yang turut bersuara. Jika ia tidak suka pada seseorang ia akan memercikkan air pada orang berkenaan.

Kebiasaannya ikan itu hanya akan makan dengan makanan yg saya berikan sahaja. Sebab tu sy seboleh-bolehnya perlu balik kampung. Hanya kalau dah terpaksa sangat baru ikan2 tu makan dengan pemberian orang lain. Jika nak basuh akuarium pula, ikan itu lebih jinak dan "mendengar kata" makcik saya...

yatie said...

@ Ahmad Zaki: o mcm tu, unik betul..ikan pun sbnarnya friendly juga kalo kita selalu manjakan n "ajak bercakap"..same jgak mcm kucing n haiwan lain..uniknya ciptaan tuhan..

Fyzal said...

bagus la hewan yg dengan ckp ni.. senang nak bela :)

Fyzal's Latest Entry: Sifir Cinta dan Puisi

Che Armster said...

dah macam kucing o.O"

Tomato Gurl's Life said...

nak bela jugak la sekor..huhu..

HIDUP KITA said...

wah wah jinak la

cik yatie...sye dah selesaikan ttg masalah ruangan komen tu..visit nie

http://kisah-kitasemua.blogspot.com/2010/08/amalan-seterika-payudara.html

Wawa Zolkepli said...

dlu family wawa bela ikan flower horn.
tapi mama jer yg rajen jage.
wawa jge meoow.
then, ikan flower horn kitowg akan menari bile mama dtg dkat akuarium.
bile wawa n babah datang, die wat bodow jer.
pilih kasih! =D

Deoxis said...

hebat,,, ni yg ag yakin ngan ayat kun fayakun nyh.. subhanallah..

syed cinta semua said...

smart r jackie

maziahbusrah said...

hebat juga kan...kesimpulanya...kita harus mencintai haiwan baru haiwan mencintai kita...

Post a Comment

.

Followers