Photobucket

Lubang-lubang Besar Di Muka Bumi

Share
Antara lubang-lubang besar yang terdapat di muka bumi :

Kimberly Big Hole (South Africa) :
salah satu lubang terdalam & terbesar yang pernah digali didunia ( lembah intan- lebih kurang 3 tan intan di temui), kedalaman lubang ni skitar1097 meter.. sekarang dah ditutup, tutup pada tahun 1914




Sarisarinama :
Lubang besar ni terletak di Venezuela. Ada beberapa lubang dengan diameter lebih dari 350 meter dan kedalaman 400 meter. Tiap satu lubang memiliki ekosistem yang unik dengan banyak tumbuhan dan spesies haiwan yang tak ditemui di kawasan lain.




Great Blue Hole (Belize) :
Lubang di laut..Salah satu fenomena geographical alam yang menakjubkan...





Diavik Mine (Canada) :





Mirny Diamond Mine (Serbia) :
Sedalam 525 meter, diameter permukaan 1200 meter, dan ruang udara atas lubang ni adalah zone larangan terbang bagi pesawat2.. sebab pernah berlaku beberapa helikopter yang jatuh "di sedut "







Sinkhole (Guatemala) :
Lubang ni terbentuk akibat tanah mendap di Guatemala. Dalam kejadian tu, 3 buah rumah tenggelam dan musnah serta 3 orang terkorban.



Kebesaran Ilahi...

3 comments:

Anonymous said...

ta silap gambar lubang yg ke 6 tuh , ahli geologi penah kaji bunyi bwh tuh and dpt dengar bunyi jerita org yg dekat berjuta-juta .. mcm bunyi org kne sakit/rejam ngan api neraka .. uich .. dsyat tuh ... tp last skali alat perakam tuh teros tnggelam beribu/berjuta/bilion ke bwh tnah ..

saljihitam said...

isk2. takutnyeeee.
btl ke ?

puterihikayat said...

subhanallah...

Post a Comment

.

Followers