Al kisah bermuler di sebuah...

Share
Al kisah bermuler di sebuah kampung, seorang atok tuer sedang asyik membasuh pakaian luar dan dalam nyer di tepi sunggai sambil mendendangkan lagu renjis-renjis dipilis. Tiber-tiber, datang seekor bangau yang tercedere kepaknyer meminum air sungai terbabit.

Kasihankan bangau nyer pasal, orang tuer tu mengambil keputusan ntuk merawat luker bangau tu sampai sembuh.....di pendekkan citer, sembuh la bangau tu dan dier berjanji akan membalas budi orang tuer tu tadi serter menjempot orang tuer tu ke perumahan kos rendah yang didiami beliau.

Maker, orang tuer tu pon pegi la ke rumah tempat penginapan si bangau. lantas si bangau pon mengarah pembantu-pembantunya mengeluarkan duer kotak hadiah. satu kotak kecik, satu lagi kotak besor. si tuer disuruh memilih kotak tersebut dan dier mencapai kotak yang kecil. si bangau lalu berkata:

"Sesungguhnyer ko memang baik hati orang tuer. Ko membantu aku dengan ikhlas dan jujur.
sebenornyer, kotak besor tu dah aku isikan dengan sos lader hitam jer.so, terime lar hadiah
pemberian ku yang tak seberaper ni"

Kater si bangau merendah diri. Si tuer terus membuker kotak yang di ambilnyer tadi dan
terdapat 5 bijik kunci untuk 5 buah keter mercedes benz berlainan kelas.

Alangkah terkejutnyer si bangau biler si tuer menolak hadiah yang sket nyer bernilai tu.
Biler di soal oleh si bangau mengaper dier menolak pemberian tu, si tuer menjawab:

"Giler ko! aku dah ler tak der lesen memandu, dah ler aku ni miskin, maner mampu nak
bayor road tax tuk limer-limer buah keter ni ..."

Terkesima si bangau ... begitu ler ader nyer ...
the end .........

No comments:

Post a Comment

.

Followers